Crans Montana Drukuj Poleć znajomemu

Kongres INTERSKI - Crans Montana 2003

Raz na cztery lata organizowany jest ogólnoświatowy festiwal szkól narciarskich. Przez kilka dni, w jednym miejscu, spotykają się instruktorzy narciarstwa z całego świata. Wspólnie się bawią i uczą. Dzielą się swoimi wiadomościami i umiejętnościami.  

Na ostatnim kongresie Crans Montana gościła ponad 1200 instruktorów z 32 państw.

Codziennie, od rana do południa, na warsztatach praktycznych, prowadzonych przez kolejne reprezentacje, przedstawiane były najważniejsze elementy ich programów szkoleniowych. Popołudniu na wykładach, pokazach i spotkaniach można było wysłuchać najnowszych światowych tendencji szkoleniowych i programowych.

Wielowątkowość przedstawionych prezentacji i ich zakres stawia narciarstwo w gronie najdynamiczniej rozwijających się form aktywności ruchowej w ostatnich latach. Narciarstwo, to masowa terapia zarówno fizyczna jak i psychiczna. Narciarstwo, to również ogromny biznes i marketing kierujący rozwojem politycznym niektórych regionów i państw turystycznych.

Wielkość zagadnienia tworzy wyspecjalizowane komórki zajmujące się planowaniem rozwoju wyłącznie wybranych zagadnień szkoleniowych, marketingowych czy biznesowych.

Jazda na nartach, jako przyjemny sposób na spędzenie wolnego czasu, to jedynie wierzchołek góry lodowej, u podstaw której stoi perfekcyjnie zaplanowana, przygotowana i zorganizowana baza szkoleniowa.

Przedstawiona tutaj relacja zwraca uwagę na najciekawsze spostrzeżenia zebrane podczas spotkań na stoku. Relacja ta powstała dzięki Stowarzyszeniu Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN, które to Stowarzyszenie jest członkiem IVSI i ISIA i od wielu lat uczestniczy w tego typu Kongresach. Więcej informacji na temat konkretnych programów szkoleniowych lub prowadzonych wykładów prześledzić można na stronie internetowej SITN http://www.pol.ski.instr.pl.

Osobiście dziękuje Stowarzyszeniu Instruktorów i Trenerów Narciarstwa PZN za zaproszenie mnie na Kongres i umożliwienie mi uczestnictwa w całej imprezie.

W skład polskiej delegacji wchodzili:

Kierownictwo: Zbigniew Kucia, Zbigniew Ziemba, Jerzy Kaliski, Ludwik Żukowski
Delegaci: Piotr Nowacki, Marek Palik, Zbigniew Stanislawski, Maciej Kwiatkowski, Marcin Klammer, Jakub Grzymala, Marcin Radziminski, Bogdan Pietrykowski.
Alpejski Demo Team: Anita Marczułajtis, Anielka Strama, Grzegorz Dendys, Piotr Górnicki, Maciej Powolny, Bartek Ptak, Marek Ogorzałek.

Kraje skandynawskie

Przedstawiły narciarstwo jako najdynamiczniej rozwijająca się forma aktywności ruchowej.

Poprzez obserwacje i wręcz masowe przebywanie różnych grup społecznych i zawodowych w otaczającej nas przyrodzie. Dawanie sobie rady w pokonywaniu przeciwności, zwyciężanie przed samym sobą, pomaganie innym i współpraca z innymi, to doskonała lekcja i praktyka we współdziałaniu nie tylko z innymi osobami lecz również z zagrożonym ostatnio środowiskiem naturalnym. Narciarstwo uświadamia wszystkim o wzajemnych zależnościach i współgraniu z naturalnym niczym nie zmąconym pięknem gór.

Głębia doznań jest recepta na depresje społeczna a nawet zmianę polityki światowej.

nie można zapomnieć o marzeniach - trzeba je realizować

USA, Nowa Zelandia, Kanada

USA

Nowa Zelandia

Kanada


Do narciarstwa podchodzą biznesowo a recepta na dobry biznes jest zadowolenie klienta.

Technika jazdy nie jest priorytetem. Ważne jest zadowolenie klienta ze wspólnie spędzonego czasu i z pracy jaka się wykonało. Klient z wyjazdu ma być zadowolony i wrócić do nas ze swoimi znajomymi.

Szkolenie nastawione jest na współprace miedzy uczniem a nauczycielem.

Holandia

Duża role w promocji szkoleń na rynku Holenderskim ma stosowanie przez nich rolkowych stoków. Jest to urządzenie na którym w warunkach zamkniętych może jeździć do czterech osób jednocześnie. Rolstok, to podnoszona platforma z ruchoma bieżnią, sterowana przez instruktora, o wymiarach od 4 - 7 m szerokość i do 4.5 m długość. Przed rolstokiem ustawia się lustro i wówczas do perfekcji można dopracować swoja technikę jazdy, co potwierdził poziom wyszkolenia Holenderskich instruktorów.

Holendrzy promocje szkoleń narciarskich prowadza za pomocą rolstoków ustawianych w centrach handlowych.

Podkreślić należy duża skuteczność ich pracy, zarówno pod względem szkoleniowym, jak i biznesu narciarskiego.

Austria, Niemcy, kraje europejskie

Kraje te nasączone są dużą dawka schematów. Celem w narciarstwie jest wręcz perfekcyjne dopasowywanie się do określonego technicznie wzorca i jego powielanie. Programy szkoleniowe jakby prowadziły za rączkę doprowadzając do idealnego celu, niestety często poza zasięgiem normalnego zjadacza chleba. Widać to na stokach jak instruktorzy idealna wręcz jazda dystansują prowadzonych za sobą nowicjuszy.

Szkolenie nastawione jest tutaj na zaprogramowana prace.

Japonia

Carving jest najlepiej sprzedającym się produkt na rynku japońskim. W Japonii największe pieniądze robi się teraz na trzy dniowych kursach jazdy na nartach.
Kursy takie gwarantują:

Pierwszy dzien. - umiejętność jazdy na nartach
Drugi dzien. - przyjemność z jazdy na dwóch nartach
Trzeci dzien. - możliwość startu w zawodach i ich wygrania
Kolejne trzy dni z rocznego urlopu można spędzić nad morzem
Podobno sprzedają się, jak świeże bułeczki

Australia

Zrozumienie zasad działających na stoku, w obojętnie jaki sposób. Uczniowie musza zrozumieć i wyczuć to, dla czego skręcają, albo na przykład, dla czego wyrzucani są ze skrętu. Wówczas w zrozumiały i zaplanowany przez nich sposób, zareagują na to.
 

Czechy, Węgry

Kraje te, podobnie jak Polskie Stowarzyszenie SPORT XXI przedstawiają kuchlerowską szkole carvingu. Dużo funu na malej prędkości z biodrem blisko śniegu

Argentyna

Najciekawiej przedstawiona nowoczesna technika jazdy na nartach.

Narty są naszym transporterem, który transportuje nas tam, gdzie chcemy.

• Działanie jakiego uczymy na początku, kontynuujemy doskonaląc technikę, dochodząc do techniki sportowej
• Minimum akcji - maksimum reakcji
• Podłoże jest przeciwne nartom, nie musimy się ruszać na nartach żeby je dociążać, napięcie otrzymujemy od podłoża.
• Nasza waga dociąża narty
• Najpierw kontakt nart ze śniegiem, potem akcja
• Nigdy nie zmieniać nacisku, jeżeli nie zmieniliśmy krawędzi
• Dążyć do takiego samego nacisku nart na podłoże
• Czucie stopy, czucie nacisku idącego ze stóp do ciała
• Pozycja normalna, sportowa idąca ze stóp
• Nie robić żadnych ruchów ciąłem wymuszających skręt
• Miedzy skrętami nie wychodzić w gore
 

kierując samochodem ruszamy kierownicą, a nie całym ciałem

 
 
 

 


Reklama

  
   

Uwaga! Serwis używa Cookies i podobnych technologii.
Wiecej informacji w Polityce Cookies...
Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.